Dyskusje i emocje, zapewnienia i postulaty, w końcu – prezentacja Białej Księgi Mobilności i rozmowy o perspektywie rozwoju transportu miejskiego – wszystko to w asyście wydarzeń towarzyszących i plenerowych. III Kongres Transportu Publicznego podsumowuje Leszek Ruta, były dyrektor warszawskiego ZTM, dziś ekspert ZDG TOR.
III Kongres Transportu Publicznego odbywał się 29 i 30 października. W tym roku uczestników wydarzenia gościła Bydgoszcz. Wspaniała atmosfera nowej i nowoczesnej Opery towarzyszyła prawie 400 zgromadzonym. Zawdzięczamy to partnerowi Kongresu, prezydentowi Miasta Bydgoszcz.
W pierwszym dniu na dwóch równoległych sesjach spotkali się eksperci z branży autobusów, tramwajów i trolejbusów. Po raz pierwszy Kongresowi towarzyszyła problematyka trakcji autobusowej i trolejbusowej. Sadząc po liczbie uczestników oraz gorącej, merytorycznej dyskusji, pomysł ten spodobał się naszym gościom i na stałe wejdzie do kalendarza imprez towarzyszących Kongresowi.
W ramach forum autobusowego najwięcej emocji i zainteresowania wzbudziły dwie kwestie. Po pierwsze – przyszłość autobusów elektrycznych, ich rola w komunikacji miejskiej, perspektywy czasowe wyeliminowania podstawowych barier – zasięg autobusu oraz baterie – ich ciężar oraz pojemność. Dyskusja napawała optymizmem, szczególnie obecni na sali producenci deklarowali szybką poprawę stanu pojazdów. Po drugie – kwestia zasad formalno-prawnych zawierania umów z operatorami autobusowym – dyskutowano o tym, czy lepszą, bardziej elastyczna formą jest powierzenie bez przetargu tych usług operatorom komunalnym – podawano pozytywne przykłady np. Warszawy, Poznania – czy jednak lepiej jest zliberalizować rynek przewozów i wybierać operatorów w trybie przetargów i długoletnich umów. Szczególnie głośno w tej kwestii, co jest zrozumiałe, wypowiadał się przedstawiciel Arriva Bus.
W ramach forum tramwajowo-trolejbusowego dużo miejsca poświęcono przyszłości trolejbusów. Wskazywano na zastosowane rozwiązania, eliminujące dotychczasowe bariery – nowy, elastyczny tabor, który na długich odcinkach może poruszać się bez sieci trakcyjnej.
Eksperci tramwajowi próbowali przekonać zebranych, że tramwaj to nie tylko środek transportu, ale także element kształtowania przestrzeni, mocno oddziałujący na elementy architektury miejskiej. Pojawiały się nawet głosy kwestionujące próby zastępowania tramwajów systemem autobusowym BRT.
W drugim dniu odbył się Kongres Transportu Publicznego. Jednym z głównych punktów Kongresu była prezentacja
Białej Księgi Mobilności. Dokument ten powstał staraniem Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Biała Księga Mobilności jest pierwszym tak przekrojowym tekstem, ukazującym problematykę transportu publicznego z perspektywy pasażerów, pieszych i rowerzystów. Zachęcam do pobrania dokumentu ze strony portalu Transport-Publiczny.pl i lektury.
W czasie Kongresu przedstawiono również stan obecny i perspektywy rozwoju transportu publicznego z różnych punktów widzenia samorządów różnego szczebla. W celu zaprezentowania perspektywy samorządu wojewódzkiego odbyła się prezentacja i dyskusja na temat projektu BIT City, realizowanego przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego oraz miasta leżące wzdłuż kręgosłupa projektu – linii kolejowej Włocławek-Toruń-Bydgoszcz. Aby pokazać punkt widzenia samorządów miejskich – miała miejsce ciekawa prezentacja prezydenta Legionowa, pokazująca zaangażowanie miasta w utworzenie centrum komunikacyjnego z nowoczesny dworcem oraz parkingiem P+R.
Dużo miejsca poświęcono w prezentacjach i dyskusji problematyce formalno-prawnej organizacji transportu publicznego, wskazywano na ogromne bariery i braki prawne, utrudniające integrację transportu publicznego na szczeblu aglomeracji.
W trakcie Kongresu uczestnicy poparli apel wygłoszony przez profesora Wojciecha Suchorzewskiego, skierowany do parlamentu i rządu, w którym zawarto ideę pilnego uchwalenie prawa – wymuszającego integrację i współfinansowanie transportu przez wszystkie samorządy metropolii.
Kongresowi towarzyszyła wystawa taboru autobusowego: dwóch producentów Solaris i Solbus zaprezentowało autobusy elektryczne, Solbus dodatkowo pokazał autobus napędzany gazem LNG, przygotowany dla MZA Warszawa. Volvo zaprezentowało autobus hybrydowy.
Zorganizowane były również przejażdżki nowoczesnym taborem po Bydgoszczy, dla miłośników komunikacji uruchomiono również kursy starym, odrestaurowanym tramwajem.
Do zobaczenia za rok.
Relację z Kongresu Transportu Publicznego znajdziesz tutaj.